Hjärter Brunch på Casino Cosmopol i Malmö.

Igår var jag inbjuden till Casino Cosmopol och deras nylanserade brunch ”Hjärter Brunch” i de nya restaurangen på andra våningen.

Jag hade med mig min mamma så att vi kunde få avnjuta en härlig brunch och det fick vi med råge. Jag tänkte inte säga så mycket mer utan låta bilderna tala för sig själv en stund.

 

 

Brunchen bestod av allt från pulled beef, äggröra, ribs, till nybakat focacciabröd, ceasar sallad, ostbricka och skagenröra. Det som fångade min uppmärksamhet mest var så klart dessertbordet samt smoothiebaren. Denna bar var även bemannad så man kunde beställa egenkomponerad smoothie och få med sig direkt, super fräscht.

All mat var vällagad och god, genomtänkt och här fanns något för alla, varning för matkoma, inte en utan minst 2 gånger! Det blev tre stadiga tallrikar för min del och jag lyckades njuta lika mycket av varenda en, kanske inte det ultimata för min diet just nu men inte heller något som kommer förstöra den.

Kan varmt rekommendera Casino Cosmopols brunch, har ni vägarna förbi en helg eller vill ha ett stjysst ställe att gå till för god mat, så är det här!

 

Om sanningen ska fram…

vill du ligga med mig då?

Skämt å sido, den låten kommer ofta upp i huvudet när orden ”om sanningen ska fram” ploppar upp där. Men även i det icke allvarliga meningarna så gömmer sig oftast en sanning. Idag vill jag ta upp just det ämnet, alltså inte om du vill ligga med mig utan om den där perfekta fasaden som vi ständigt ser i sociala medier. Som kan leda till att man vill eller inte vill ligga med någon. Handen upp om du tar ett tiotal bilder innan du äntligen väljer den bästa bilden, plus slänger på ett filter och sen postar den. 🤚 Min hand är uppe!

Vi möts dagligen av bilder från de perfekta husen, de ”perfekta” förhållandena, snyggaste kropparna, finaste inredning, snällaste barnen, snyggaste männen, fruarna och allt är så där lyckligt och ljust. Ljust är viktigt, mycket exponering i bilderna, perfekt arrangerat så att fotot blir alldeles perfekt komponerat och får så många knapptryckningar på gilla som möjligt. Helst också en massa kommentarer där vi bombas med hur perfekta vi är och hur alla vill vara som oss, äta vår mat, leva i vårt hus – vårt liv. Om sanningen ska fram så faller vi alla dit någon gång, vi avundas andras liv och inte är det konstigt, för bilderna vi ser är det som vi målat upp som ”det perfekta”. En gemensam bild för den delen, vi kan inte skylla på en individ för vi har själv hjälpt till att skapa denna hysteri i sociala medier. Så fort vi gillar, är vi med och göder denna otäcka grodd som kommer att växa och ta kål på många av oss om den inte redan har gjort det. Så jag tänkte trolla lite för er, för jag hoppas innerligt att ni alla vet att en pose kan trolla bort några kilo fett, ge mer rumpa, en smalare midja, större byst och ett snyggt fejs! I sociala medier väljer vi bara att lägga upp bilder ifrån de bästa vinklarna, inte bara på kroppen utan från vårt liv som nämnt ovan. Kom igen, vi vet alla att ingen är perfekt, ingen har ett perfekt smärtfritt liv, ingen lever i den perfekta familjen, förhållandet, i det perfekta huset med de mest fantastiska ungarna. Om ni inte håller med mig, skriv gärna en kommentar för då vill jag tala med dig och fråga vad du gjort för att bli denna enda perfekta människan på vår jord.Så tillbaka till magin…Jag lyckades trolla bort ex antal fettprocent från mina 29% fett och midjan blev genast lite plattare och rumpan putig. Jag trollade genom att göra en pose (understryker att jag inte stått på någon bikinifitness scen men kallar det ändå en pose) och här är resultatet. Hoppas ni ser vilken som är vilken.Eller så har vi denna här då jag tappade 5 kilo i omklädningsrummet. Snabbt och enkelt.Så jag ber er, ta sociala medier med en nypa salt ibland. Precis lika viktigt som det är med källkritik så är det viktigt att vara medveten om att det mesta som syns där är en förvriden sanning. Vad vi ser och hör i verkliga livet är det dom spelar roll, inte det vi ser i våra skärmar.

Mål i sikte

Jag har nya mål i sikte. Efter att ha gjort en InBody mätning, dvs en våg du ställer dig på och får diverse mätningar inifrån kroppen, så har jag nu fått svart på vitt vad jag kan förbättra och ett mål var därför enklare att sätta.

Jag kan stolt säga att på dessa två, tre år av viktuppgång när jag klagat över min vikt på vågen så har jag i själva verket lagt på mig en del muskler. Jag gjorde nämligen en liknande mätning 2016 och minns att jag var så besviken på resultatet för jag tyckte inte det stämde överens med hur jag tränade och åt. Idag är jag lite klokare, fullt medveten om att den där siffran på vågen egentligen inte säger så mycket men likt förbannat kan få oss att gå från tipp topp humör till botten på några ynka sekunder.

Hur som, under dessa år ökade jag i vikt och visste inte vad jag gjorde för fel. Tanken har ju inte varit att öka i vikt, tvärtom men efter att min vikt nu och ett år tillbaka lagt sig fint på en ny siffra så har jag med tiden accepterat att detta kanske är min nya trivselvikt? Fast så gjorde jag som sagt mätningen och fick mer ingående svar som skett under dessa två år. Denna gång blev jag inte förvånad över siffrorna, vikten visste jag redan och fettprocenten hade jag mina aningar om men vad jag däremot inte visste var att jag hade ökat min fettfria massa med 2 kg! Fettfri massa är hela kroppens massa om du skalar av fettet från den… i mitt fall innebar det 1,5 kg ren muskelmassa och 0,5 kg i bone mineral content. Fettprocenten låg på detsamma så jag har under åren även dragit på mig 1 kg fett och med lite snabb matematik så får vi min totala viktuppgång under denna period = 3 kg. Jag som har klagat över dessa ynka tre kilon… hade jag vetat att två av de är väldigt positiva kilon så hade jag sparat mig själv mycket av den negativa energi jag använt.

Så mitt tips, ta reda på ert utgångsläge. Dessa vågar (verktyg) finns att tillgå på diverse gym så gör en mätning, se vad ert startläge är innan ni sätter upp ett mål. Det är mycket enklare att nå ett mål om du har det svart på vitt samt nedskrivet.

Mitt mål i sikte nu är att minska i fett procent, då 29,5 % fett är lite väl bra för min del. Vågen rekommenderade mig att tappa 5,4 kilo vilket gör att jag skulle landa på min ”normala trivselvikt” jag låg på förr. Fast nu har jag å andra sidan mer muskelmassa än på den tiden samt jag är något år äldre så jag är nöjd om jag tappar 4 kilo rent fett och minimalt med muskelmassa vilket blir den största utmaningen. Efter det är tanken att äta mer och bygga mer muskelmassa för att öka mitt BMR ännu mer, dvs min viloförbränning. Mitt mål har jag satt på rimliga 12 veckor så att viktnedgång blir ca 0,5 kg per vecka och inte mer.

Ju mer fettfri massa = högre förbränning = kan äta mer = mer energi = glad, stark kropp!